Thursday, August 03, 2006

عشان كل واحد عربي

بطاقة هوية
شعر لمحمود درويش
سجل ! عل
انا عربي
ورقم بطاقتي خمسون الف
وأطفالي ثمانية
وتاسعهم .. سيأتي بعد صيف
.
سجل ! عل
انا عربي
وأعمل مع رفاق الكدح في المحجر
وأطفالي ثمانية
أسل لهم رغيف الخبز
والاثواب والدفتر
من الصخر
ولا اتوسل الصدقات مممن بابك
ولا اصغر
امام بلاط اعتابك
فهل تغضب ؟
.
سجل ! عل
انا عربي
انا اسم بلا لقب
صبور في بلاد كل ما فيها
يعيش بفورة الغضب
جذوري .. عل
قبل ميلاد الزمان رست
وقبل تفتح الحقب
وقبل السرو والزيتون
وقبل ترعرع العشب
أبي .. من أسرة المحراث
لا من سادة نجب
وجدي كان فلاحا
بلا حسب .. ولا نسب
وبيتي كوخ ناطور
من الاعواد والقصب
فهل ترصيك منزلتي ؟
انا اسم بلا لقب
.
سجل ! عل
انا عربي
ولون الشعر فحمىّ
ولون العين بنىّ
وميزاتي : ... عل
علي راسي عقال فوق كوفية
وكفي صلبة كالصخر
تخمش من يلامسها
وعنواني : ... عل
انا من قرية عزلاء ... منسية
شوارعها بلا اسماء
وكل رجالها ... في الحقل والمحجر
فهل تغضب ؟
.
سجل
انا عربي
سلبت كروم أجدادي
وأرضا كنننت أفلحها
انا وجميع اولادي
ولم تترك لنا .. ولكل احفادي
سوي هذه الصخور .. عل
فهل ستأخدها
حكومتكم .. كما قيلا ! ؟ عل
.
إذن ! عل
سجل .. برأس الصفحة الاولي
انا لا اكره الناس
ولا اسطو علي احد
ولكني .. إذا ما جعت
أكل لحم مغتصبي
حذار ... عل
حذار ... عل
من جوعي .. ومن غضبي

6 Comments:

Blogger Mamdouh Dorrah said...

انا لا اكره الناس
ولا اسطو علي احد
ولكني .. إذا ما جعت
أكل لحم مغتصبي
حذار ... عل
حذار ... عل
من جوعي .. ومن غضبي


هوا ده اللي عندي
اللي ينور عليك يابني

11:23 AM  
Blogger bluestone said...

انا لا اكره الناس
ولا اسطو علي احد
ولكني .. إذا ما جعت
أكل لحم مغتصبي
حذار ... عل
حذار ... عل
من جوعي .. ومن غضبي

للاسف ده كان زماااااااااااااااان

لاننا بنكره بعض قوي ..
ومعروف ان العرب اتفقوا على ألا يتفقوا

اما الغضب والزعل والكلام ده خلاص كل سنة وانت طيب
العرب معادلهمش ضوافر ولا انياب ولا نيلة ..
الكل جوعى .. ومن زمان جوعى ومقهورين من الداخل ومن الخارج .. وعادي .. مابيحصلش حاجة خالص

اسأل على قانا واسعار البنزين

4:27 PM  
Blogger Mamdouh Dorrah said...

bluestone

ماشي أنا معاك
بس كلنا جوانا الانتظار للحظة اللي هاننفجر فيها ف وش الظلم

7:53 PM  
Blogger admelmasry said...

لا تنتقموا من انفسكم معشر العروبة
لا تقتلوا الذات بعبارات جارجة لا تكسر غيرنا

اما آن الان ان نوجه طاقة كرهنا لانفسنا الي اعدائنا

10:26 AM  
Blogger -- said...

أين محمود درويش

منا الأن
ولبنا
وفلسطين
بسيقان عارية!

10:31 PM  
Blogger sara... said...

جميله اوى القصيده دى
صورها قويه وكلامها طالع من القلب
بس للاسف قلب بيتمنى انه يكون كده فعلا على الاقل دلوقتى...
بس هى اختيار متميز
انا اول مرة اعرف الشاعر ده
ميرسى

7:24 PM  

Post a Comment

<< Home