Wednesday, August 09, 2006

إلي عصبة اتحاد مدونين

صباح الخير يا جماعة
و الله أنا كان في بالي موضوع بخصوص الاتحاد كنت عايز اتكلم فيه..
بس قبل ما أدخل في الموضوع أنا عايز أوضح حاجة..
أنا لما جاتلي دعوة الانضمام للاتحاد كنت مبسوط خالص يمكن لأني عندي ميل بالفطرة للعمل الجماعي..أو يمكن لأتها ممكن تكون فرصة إني اتعرف عن قرب بناس ممكن يكون عندهم نفس الحس بالهم العام ..مش عارف الصراحة اية اللي خلاني أكون مبسوط..
بس الحاجة اللي أنا فاكرها كويس..إن قلت لأدم في تعليق من التعليقات إن الموضوع ده محتاج تنسيق في الكتابة والعمل..دي كانت وجهة نظري ..
التنسيق أنا بشوفه مهم علشان أسباب كتير ..كان أهمها في نظري محاولة ايجاد توجه عام في المدونة..بمعني نبقي فاهمين إحنا بنعمل اية؟ و بنعمل كدة لية؟..مش إحنا و بس ..ده كمان الناس اللي ممكن تيجي تقرالنا هتبقي مين و ليه برضه
برضه كنت شايف إن التنسيق مهم علشان العمل ما يبقاش عشوائي
..يعني ما أعتقدش إن اتحاد المدونين اتعمل علشان كل واحد من اعضاء الاتحاد يجي
يرميله كلمتين في بوست و خلاص علي كدة
..العشوائية دي هي اللي وصلت المدونة للشكل اللي هيه فيه..أنا الصراحة بحس بكدة كل مرة أمر فيها..موزاييك غير متناسق تماما..مفيش خط واضح..مفيش روح..و دة صعب عليا استحمله..
فياريت يا جماعة يا أعضاء الاتحاد نشوف طريقة نتواصل بيها و نحاول ننسق بشكل أو بآخر..نحاول نتفق علي خطوط عامة للحركة ..علشان عيب أوي ننتقد الناس المتنلين بستين نيلة اللي حاكمنا بالعشوائية و احنا ماشييين علي نفس الطريق

18 Comments:

Anonymous Anonymous said...

اولا ...لو فيه اتحاد يا ريت تقول لى عليه علشان انضم ليه
ثانيا..واحد من اللى قروا مدونتى سالنى ...انتوا عاملين المدونات دى للنخبة فقط ولا لاى حد يقد يقراها ويفهما؟؟..اللى جة فى بالى اقوله انها لاى حد يقدر يقراها ويستوعبها لانى مثلا مش من النخبة بس استوعبت كل مدونة قريتها...يعنى مش من بتوع الالفاظ والمصطلحات المجعلصة يعنى..ايشى ليبرالى وايشى امبريالى وخلافه...
المهم اتفقنا انا وهو ان اى حد يقدر يدخل على المدونة ويقراها ويستوعبها ويعلق على موضوعاتها كمان بالطريقة اللى فهم بيها الكلام ومحدش حيحجر عليه
ولما لاقى ان الحكاية دى صحيحة ومش باضحك عليه استغرب وسالنى ازاى بتعملوا كدة...معرفتش ارد لان الاجابة مكانتش حاضرة فى ذهنى
اعتقد ان المدونات دلوقتى عبارة عن صحف شخصية يعنى كل اللى بييجى فى عقله حاجة بيقولها ودة سر جمالها..انها موزاييك..لو مترتبة ومتنمقة ومتزوقة مش حتفرق حاجة عن الاهرام ولا الاخبار ولا الجمهورية...صدقنى انا انبهرت بيها وهى كدة.
اوعى تنسى تقول لى عنوان الاتحاد دة اية علشان اسجل نفسى فيه...لو سمحت اكتبه ليا فى المدونة عندى لو فيها تعب عليك..واشكرك فى حالة عملت كدة

8:38 AM  
Blogger admelmasry said...

انا طبعا احترمم مبادرتك

بس اللي احب اقولهولك ان صوتي اتنبح من كتر الكلام في الموصوع ده

الطبيعي انك تحت تصور او تخيل للشكل اللي عاجبك ونطرحه للتصويت

دي اكتر طريقة فعاله

وتحياتي

3:58 PM  
Blogger Mamdouh Dorrah said...

shahrazad
اولا ميرسي علي الاهتمام الجميل بتاعك
ثانيا انا معاكي في ان المزاييك الرائع للعملية التدوينية هو اللي عاطيها الروح المتفردة اللي هي عليها و هو اللي مخلينا مستمرين في التدوين بالشكل ده
بس اللي انا عايز اوضحه ان اتحاد المدونين ده مش معمول علشان يكون موزاييك عشوائي,أنا معاكي انه لازم يكون في تنوع..بس التنوع لازم يكون في اطار توجه عام..مستني ردك و التواصل معاكي

4:37 PM  
Blogger Mamdouh Dorrah said...

admelmasry
اخويا في الروح التدوينية ادم
احنا لازم نتكلم مع بعض و نشوف الحاجات اللي ممكن نتفق عليها و يبقي في برنامج معين و قضايا ليها الاولوية في التناول
علشان انا عندي تصور ان احنا ممكن نحول الناس اللي بيقروا في المدونة دي من مقعد المتلقين لمقعد المشاركين في الفعل
بص كلمني علي الموبايل
0102256564
ـــــــــــــــــــــــ
و ياريت تبعت لشهرزاد دعوة بالانضمام

4:42 PM  
Blogger zifa said...

اعبر عن تشجيعي لاي اتحاد

5:36 PM  
Blogger Mamdouh Dorrah said...

zifa

مرحبا بيك ..أخ و صديق

10:22 PM  
Blogger sherif gharib said...

يا ممدوح احب انك تقوللى على موضوع الاتحاد ده بطريقه موسعه علشان اى حد يقدر يفهم ايه اهدافه و ازاى ممكن يضيف ليه
تحياتى

10:48 AM  
Anonymous Anonymous said...

ادم
اشكرك جدا على الاهتمام والرد لو عاوز اميلى تكتبه هنا لانى مش عارفة اميلك اية....
shahrzad23@hotmail.com
بعا البلوجر بتاعى موجود عندك هنا اهة...وليا الشرف انى اكون فى الاتحاد دة باى شكل من الاشكال يعنى طالما حنقدر نتكلم يعنى....بدل الكبسة اللى احنا فيها .....مستغربة لية مش سبت لى تعليق فى شهروزة ؟؟؟؟؟اشمعنا يعنى فى الهمسات؟

10:57 AM  
Anonymous Anonymous said...

ههههههههههه هو كورتيكس هو هو ادم؟؟ انت عندك شيزوفرنيا ولا اية؟؟؟
مش مشكلة المهم ان الاتنين باشكرهم اوى على الاهتمام والرد عليا
الشرف ليا انا يا دكتور جيكل

10:59 AM  
Blogger Mamdouh Dorrah said...

shahrazad
ماشي...هي من أولها لماضة كدة؟.......
ههههههههههههههه

11:27 AM  
Blogger Mamdouh Dorrah said...

شيكو

كلمني و نتقابل ع القهوة اي يوم بالليل

11:28 AM  
Blogger mahdy83 said...

السلام عليكم
يا جماعه بما انكم اتحاد المدونين مفيش حد معبرني في مدونتي
ارجوكم




تعالو زورونااااااااااااااااا

2:53 PM  
Blogger mahdy83 said...

http://www.endegypt.blogspot.com/

http://www.endegypt.blogspot.com/




تعالو زوروناااااااااااااااا

2:55 PM  
Blogger لا أحد said...

اولا اوافقك تماما فيما تقول بان العمليه هنا لخبطة
و كبر دليل علي ذلك ان شهرزاد تركت شهريار وحيدا وتركت حكاياها البلهاء و لم تعر الديك أي اهتمام وعايزة تنضم ما هي سلطة و عيب يا جماعة الالفاظ الوحشة امبيريالي و ليبرالي
الست شهراز نعم المدونات للنخبة
نعم المدونات للنخبة
لا أجد ما هو مثير فان أقرأ حكايا عادية لانسان عادي ما الذي يميز ما الذي يجعلك تهربين الي واقع التدوين الافتراضي اذا كان كل ما تكتبين يكفي أن يقال في لوحدة صاحبتك وشكرا
ثانيا : اتحاد ايه اللي تسجلي نفسك فيه هيا مسابقة خربش و اكسب

هررااااااااااااء و عقول فارغة

5:38 AM  
Blogger Mamdouh Dorrah said...

لا أحد

الحقيقة أنا هاعتبرك اسم علي مسمي
و مش هارد عليك بنفس لغتك
و الاسلوب اللي انت ببتكلم بيه اكبر دليل علي نظرتك الفوقية للناس
انت ليه بتحجر علي غيرك.. ما تسيب الناس تتكلم.. و تقول الكلام اللي انت مسميه فارغ
سبنالك العقول المليانة جهل و مرض

12:50 AM  
Blogger admelmasry said...

ايه يا ابو حميد ملاك
انا حاسس ان فيه عليك لوووووووود كبير جدا مخليك عصبي

صديقي العزيز كورتس
احب اقولك حاجة عن لا احد
هو شخص حساس جدا مؤدب جدا وليس كما تظن

لا اعلم ما اغضبة .. ولكن اريد ان اقول لكم جميعا ان هناك بعضا من الناس تم ارسال دعوات لهم للانضمام في المدونة وليس بناء علي طلبهم

وذلك لقتي فيهم ومنهم احمد حسن او لا احد

11:13 AM  
Blogger Mamdouh Dorrah said...

ماشي يا أدم
أنا ما كنتش أعرف
بس اللب اعرفه ان الناس الحساسين المؤدبين مش بيطلعوا اللوود بتاعهم علي خلق ربناو يتهموهم امهم عقول فاضية و فارغة
المفروض انه كان يحسن لغته شوية
علي العموم حصل خير
أنا مستني تلفون منك علشان انا نازل القاهرة الاسبوع الجاي و عايز اشوفك

1:10 PM  
Anonymous Anonymous said...

لا احد..ولا حاجة
لا تعليق ...لا تستحق التعليق
مجرد التفكير فى كلامك تضييع للوقت
ربنا يشفيك من اللى انت فيه

3:29 PM  

Post a Comment

<< Home