Wednesday, August 16, 2006

وخلاصنا في الرسم بالكلمات

بعيدا عن كل عبارات الغضب و اتخاذ المواقف الدفاعية . و بعيدا كل البعد عن النظرة الفوقية أو النظرة التحتية مع العلم أن لي مطلق الحرية أن أدلي قداماي من البرج العادي و انا أنظر الي الكون كقرية من النمل . بعيدا عن كل ذلك عزيزي تبقي حقيقة واحدة أن التدوين ليس عملا جماعيا و أن النظر الي المدونات باعتبارها سلوك اجتماعي مجتمعي هي نظرة خاطئة
يأكد حق استقلال الفضاء السيبري أو التخلي علي حقيقة الفردية القائمة في محيط الشبكة و علي الرغم من اجماع علماء الاجتماع علي أن الانسان كائن يجنح الي التنظيم فان جوهر ظاهرة التدوين ( ان أرفض أن اصف التدوين بمصطلحات علم الاجتماع ) هو الفردية
عزيزي الرائع في عملية التدوين ليس التخفي وراء الاسماء المستعارة أو نقل الأخبار أو الرفض و الخروج علي المألوف الرائع في التدوين هو المحافظة علي الفردية لكل من ماهيته الافتراضية و ليس وجوده الافتراضي
تنظيمات المجتمع تعني الرقابة و الرقابة تعني اختفاء جوهر الظاهرة .
انا اتفق معك ان يجتمع من هنا في هذه المدونه علي كلمة سواء و أتفق معك علي أن قميص الرقع الذي يرتديه هذا المكان لا يناسب أحدا و لكن تعالوا الي كلمة سواء بيننا و بينكم :
أولا : لا يمكن و بأي حال من الأحوال أن أصف مدونة تضم خمس أو ست أو عشر اشخاص بانها اتحاد و لايمكن أن أصف التدوين بأي حال من الاحوال بان له اتحاد فليس من المعقول أن نقع في أخطاء من سبقونا عندما أقاموا ما أطلقوا عليه " غني يا بهية" حفلة المدونين . من أعطاهم الحق بأن يتحدثوا باسمي و اسمك واسم شهرزاد . مهما كان منظمي الحفل هل وجدت بالحفل روح أدم المصري أو عفوية حكايا أخر الليل أو رزانة العبيط أو كلمة البيانست .... الخ
ثانيا : لا شيء يدعو الي التقييم هنا أو التقويم كلنا علي قدم الحرية سواء و معني ذلك أنني قد أتعالي عليك قد انصاع اليك ما تمليه مشاعري هو ما أكون عزيزي أرجوك تخلص مرة من عوامل المجتمع . أخلع نعليك أنت تدون أفكارك و انت هنا هو الاخر الانسان المجرد من عوامل المجتمع من أقنعة القهوة الصباحية و المشاعر المخبأة بادراج المكاتب و الابتسامة المدفوعة الاجر و الفرح المعروف مسبقا .
ثالثا : يظل السؤال الاهم " ماذا نكتب ؟" و دعك من السؤال " لمن نكتب ؟" ماذا نكتب يقتضي أن نكون علي أرضية اشتراك في فكر أو في اهتمام أو في ناحية أدبية أو سياسية . بداية أظن أننا نتفق في الهروب ونتوحد في اللقاء علي سماء الجلوس وراء شاشات الكمبيوتر
و تبقي كلمه . ليس المقام مقام تعالي ولا مقام استكثار و لا استنكار هو مساحة الحرية التي وجدتها دون أن تدق بأيد مضرجة أو أن نبذل فيها الغالي أو الرخيص قدمت لي علي طبق من فضة فقبلت وربما تكون أحلامي الواقعية هي التي أضحي بها في واقع أفتراضي . وان صح ذاك فدعك من رقص سالومي و تنضيد العشوائي و افعل ما تريد فربما تكن حلاوة روح لا أكثر
-------------------------------------------------------
العنوان : من قصيدة لنزار قباني

14 Comments:

Blogger admelmasry said...

صديقي العزي والقريب الي قلبي احمد حسن

اجد استحسانا في ان اناديك باسمك احد حسن .. واجد ظلما مني وعدم تقدير في ان اناديك بلا احد .. وسع ادراك وثقافتك تجعلني انحني احتراما

اتفق معك علي ان التدوين صفة فردية .. وان عشر او حتي عشرين لا يمثلو الاتحاد

ومرارا قلت مرحبا باي جديد ومرارا قلت اريد ان نختلف داخل مدونة واحدة

وبالنسبة لقميص الرقع .. الذي لا يروقك .. فانا كنت اطلب منك ان تري المناسب في شكل المدونة

والان انت تستطيع لانك ادمين فيها

لك تحياتي

8:29 AM  
Blogger لا أحد said...

عزيزي ادم المصري
علي فكرة تأكيد علي صفة الفردية في التدوين دليل علي أني استسيع قميص الرقع و أراه معبرا عن كنه الظاهرة والادمين مش معناه رقيب يا أدم مش من حق الادمين يمسح كلام بوست حد ولا يعدل في بوست حد

أنا اجد استحسانا أن تانايدني [اي الالقاب كان المهم أن يظل الحديث بيننا فهو اكثر ما يشعرني تلك الايام أني علي قيد الحياة

12:43 PM  
Blogger admelmasry said...

حبيبي لا اقصد تمام ما وصلك بالادمين

ولكن اقصد في الديزاين والتصميم

12:13 PM  
Anonymous Anonymous said...

عزيزى مدون(بلاش انا كمان اقول لا احد)
جمال لوحة التدوين كما قلت من قبل ان تكون موزاييك...متنوع الالوان...الافكار..التعبيرات...الاساليب...جمال الاتحاد هو فى الاختلاف...كى لا نكون نسخة ممسوخة من الجرائد الحكومية..او مجىت الارصفة...كل مدونة خلاصة افكار صاحبها او انفعاله او رؤيته..وليس من حق احد الحجر عليها...يبقا لازم تقبلها زى ما هى..لان دة سر جمالها...مبسوطة كتير انى معاكم....علكى فكرة...احنا بعيد كل البعد عن غناوى بهية

3:06 AM  
Blogger admelmasry said...

احيكي شهرزاد علي روحك الجميلة

6:55 AM  
Blogger Mamdouh Dorrah said...

اولا شكرا علي الاهتمام بالرد
ثانيا نيجي للكلام اللي حضرتك كاتبه...بص يا استاذ لا احد...من حقك طبعا انك تعيش مع نفسك في برج او جزيرة منعزلة عن الناس...من حقك انك تحتقر من تريد...بس من حقي برضه اني ارد علي احتقارك ده...و مش من حقك أن تجاهر باحتقارك للاخرين... و ترتدي عباءة الحكيم و الفيلسوف و المثقف المنعزل عن اللي حواليه...
ثالثا... من حقك التعبير عن رأيك في الاخرين و لكن دون تجريح... يعني ما تطلبش مني اني اسكت لما الاقيك بتوصفنا بالعقول الفارغة... و اذا كان انعزالك عن المجتمع نساك حدود الادب في التعبير عن رأيك... انصحك تنزلنا شوية علي كوكب الارض علشان تتعلم ازاي تعبر عن رأيك من غير شتيمة او صوت عالي
رابعا... من حقك تماما انك تعبر عن وجهة نظرك ومن حقي تماما اني ارفضها
خامسا... مين الي مستخبي ورا اسم مستعار؟؟ اتفرج علي البروفيل بتاعك وانت تعرف؟
سادسا... اية الل ضمنك اننا مش بندفع تمن للحرية المتاحة لينا دلوقتي في هذا الفضاء الافتراضي زي ما بتحب تسميه
سابعا...واضح من لغتك انك فعلا منعزل تماما
ثامنا...انا مش عارف انت ليه معترض علي كلمة اتحاد... هو الواحد لازم يخبط علي باب كل مدونم علشان يقوله تعالي و النبي معانا؟؟؟
تاسعا... ما تحاولش تستجدي تعاطف حد...انت نسيت انت قولت اية علي شهرزاد في التعليق الالي حطيته في البوست اللي فات؟؟؟... استجداءك ده هو اكبر دليل علي ضعف موقفك و قلة حجتك
عاشرا...يعني اية رقابة؟؟ انت لما نشرت البوست ده احتجت موافقة من حد؟؟؟ مش نشرته علطول؟؟
اخيرا... ربنا معاك... و ياريت ردك يبقي في حدود أدب الحوار

6:31 PM  
Blogger لا أحد said...

ههههههههههههههههههههههههههههههه

1:26 AM  
Anonymous Anonymous said...

لا احد يعنى ولا حاجة
يشرفنى انى اناديك دلوقتى بولا حاجة...وشكرا ليك كورتيكس انك ذكرت اسمى فى تعليقك دة علشان انتبه واراجع تعليقات السيد ولا حاجة فى الاول عنى....
طالما واحد بعقليتك حيبقا فى اتحاد زى دة يبقا عيب علينا اننا نكون فيه..انا لااقصد الاهانة...لكن بما انك تسابقت فى اهنتى يبقا دة حق مشروع ليا...بما انك معتبر كلامى بلاهة ..يبقا راجع كلامك وتعبيراتك اولااا ...ولو متعرفش تقارن يبقا سيب المقارنة دى للكبار.... دلوقتى فهمت كلمة ادم لما قال لى ان روحى جميلة...معلش يا ادم انا بشر برضة مش ملاك...ميشرفنيش انى انضم لعصبة فيها واحد زى ولا حاجة ..لا يحترم عقول الاخرين...مصاب بالبارانويا...ولا اقولك؟؟..علشان متبقاش سلطة...ويبقا طبق الكافيار بتاعه دة متناسق ومهضوم

12:04 PM  
Blogger Mamdouh Dorrah said...

شهرزاد

بصي يا بنتي, في مثل بيقول الكلاب تعوي و القافلة تسير... سيبي اللي يتكلم يتكلم مع الاحتفاظ بحق الرد و تعليم الادب للي ما يعرفهوش

لا احد

الكلاب تعوي و القافلة تسير... ياريت تقعد في الشرنقة بتاعتك من غير ما تزعجنا لو سمحت

أدم

خلي بالك... انت كمان كنت مقصود بالاهانة من لا احد...موقفك جميل بس واضح ان الطرف الاخر بيفهم التعاطف علي انه ضعف

4:25 PM  
Blogger لا أحد said...

شهرزاد :
اذا كنا بنكتب للناس عشان نقرا يبقي لازم نتحمل النقد باي شكل أنت شايفاتي ولا حاجة عادي اوكي و بارانويا دا رأيك وليكي مطلق الحرية فيه زي ما انا قولت عليك عقل فارغ ودا رأي وليا مطلق الحرية فيه انا حسيت كدة من التعليق بتاعك عشان كدة قولت كدة
دا رأي بشري محض مفهوش أي تحقير ليكي مادام انت شايفة غير كدة
سيدتي مفيش حد حيكسب اعجاب الناس كلها و مش كل الناس بتتعامل بنفس الاسلوب
لو هندلس ونزوق كلمنا يبقي بندون ليه . ولك مني الشكر

كورتكس
انت شايف أن انا كلب و حضرتك القافلة ببعيرها دا رأيك وانت حر فيه بس مينفعش يا فندم انك تعلمني الادب علي الاقل افهم ايه هيا حدود الادب دا
( لو قصدك التدليس و المواربة والكلام المعسول و مسح الاجواخ و الاقنعة الاجتماعية ) للاسف انا مش هتعلم الادب دا وانت للاسف مش هتعلمني حاجة

انا كنت باقصد شهرزاد بس لما قلت عقول فاضية للاني مازلت علي رأيك انك بتكتب كويس


ملحوظة : و اضح جدا انكم بدأتوا تمارسوا اللي انتوا رفاضتوه ازاي
ازاي انا قلت عقل فاضي بس وانتوا دلوقتي بتقولوا اكتر من كدة بكتير
اعزائي الاسلوب لا يتجزء والمبادىء لا تقبل القسمة علي 2 و 3 و 4و 5
يبدو ان انا نبحت مرة فبدأ سيل من النباح بس مش مهم القافلة لسة بتسير


احترامي للجميع

3:15 AM  
Blogger Mamdouh Dorrah said...

لآ احد

الحقيقة مش لاقي حاجة اقولهالك
ربنا يشفيك بجد
في البوست حاولت تستجدي تعاطف شهرزاد و دلوقتي الدور عليا
مش من حقك ابدا انك تصف حد بانه عقل فاضي
الكلام ده ممكن تقوله بينك و بين نفسك
بس تيجي تعلق و تقول كدة بالطريقة بتاهتك دي فده مش مقبول
و انا مش مهتم باني اعلم حد الادب
و بعدين أنا ما اتهمتش كتاباتك لا بالسطحية و لا بالعمق علشان تقول اننا بنمارس معاك نفس اللي اخنا رفضناه منك
بالعكس انا ما جبتش سيرة كتاباتك اصلا
انا كل اللي ضايقني اسلوبك ... و عايزك تكون متأكد أن لو حد كان اتكلم عليك بالشكل ده كنت أخدت نفس الموقف تماما دون زيادة او نقصان
و بعدين يا ريت ما تتكلمش علي التدليس و النفاق, علشان كدة الموضوع ممكن يكبر و ازعلك
و خللي بالك أنا لغاية دلوقتي ما اعتبرتش كلامك ده إهانة موجهة ليا.. أنا بدافع عن مبدأ عام

و بالنسبة لرأي شهرزاد فيك انا مختلف معاها تماما انت مش بارانويا... انت مصاب بانفصام في الشخصية و اكتئاب مزمن
بجد ربنا يشفيك
و يا ريت تفضها سيرة بقي علشان احنا مش فاضيين للي انت عايش فيه ده

8:38 AM  
Blogger لا أحد said...

عزيزي كورتكس
اتهمتني بالاسلوب الفظ عشان قلت "كلام فاضي وعقل فارغ"
و حضرتك قلت "انصحك تنزلنا شوية علي كوكب الارض علشان تتعلم ازاي تعبر عن رأيك من غير شتيمة "
تعالي نشوف سيادتم قلت ايه انت وشهرزاد:
1- الكلاب تعوي فانا الكلب الذي يعوي
2- مصاب بالبارونويا
3- انفصام شخصية
4- ولاحاجة
5- ميستحقش التعليق علي كلامه
6- هازعلك
7-مش فاضيلك

توضيح وجهة النظر مش استجداء لحد , يا ابني هيفيد بايه اني استجديك , هوا انا اعرف

مجرد سؤال : مين فينا بيشتم ويعلي صوته ؟ مين اللي بيعبر عن افكار مابيمارسهاش ؟

حضرتك قلت "مش من حقك ابدا انك تصف حد بانه عقل فاضي
الكلام ده ممكن تقوله بينك و بين نفسك
بس تيجي تعلق و تقول كدة بالطريقة بتاهتك دي فده مش مقبول"
وهل حقك أن تصف انت حد بتلمرض شوية " ربنا يشفيك" مش دا كلامك ؟

حضرتك قلت " خللي بالك أنا لغاية دلوقتي ما اعتبرتش كلامك ده إهانة موجهة ليا.. أنا بدافع عن مبدأ عام"

بس كلامك انت اهانة موجهة ليا انا و المبدأ العام اللي انت بتدافع عنه انت بتسقطه . اسلوبي اللي ضايقك انت بتمارس ابشع منه
مين فينا اللي مصاب بفصام في الشخصية

يظل احترامي للجميع

11:02 AM  
Blogger anameen said...

ان بصراحة مش بحب التكتلات في موضوع المدونات تحت اي مسمي من المسميات احسن حاجة ان كل واحد يقضيها مع نفسة

12:29 PM  
Anonymous Anonymous said...

كورتيكس
لو سمحت لو تعرف طريقة الغى بيها البتاعة دى من عندى يا ريت تقولى عليها ....ويا ريت اى حد من اللى عاملين البتاعة دى يحذفنى من هنا كمان ..الموضوع مش فارق معايا ..باحب اعمل اللى على مزاجى واكتب على راحتى من غير تتفيه او تحقير لا ليا ولا لغيرى

2:09 AM  

Post a Comment

<< Home