Sunday, August 20, 2006

لم يحن الوقت بعد

في البداية احب اقول ان المودنه دي لما عملتها اول مرة كان فيه تجربة وكان فيه سبب .. وانا اتهمت ساعتها اني بتاع بنات .. الوضع ان كان احمد بتاع خيال الظل شتم قوي في داليا فؤاد اللي هيا صوت الحب .. طبعا هي ما استحملتشي وقفلت مدونتها وهربت بنفس اللفظ .. انا ما كنتش بدافع عن داليا او بحاول اكسب عندها بنط ولا حاجة بدليل انها مش بتيجي عندي في المدونه كتير ولا انا بذورها كتير حتي لما رجعت عرفت متاخر جدا وبالصدفة ... لكن اللي كنت بدافع عنه هو وجود حق لكل مدون انه يعبر عن نفسة بالطريقة اللي ترضية وفي نفس الوقت ما تزعلشي غيره ..طبعا اختفاء مدون دي حاجة كانت مسببالي احباط ... ياعني ايه بعد ما يكتب ونتعرف عليه نلاقيه اختفي لمجرد ان فيه حد قاله كلام قبيح ( والله ما يتقال في غرزة ) حاولت اوصلها لكن ما فيش ايميل .. كان حلمي وقتها انه يبقي فيه ارشيف يضم اخبار المدونين .. اسمائهم ايميلاتهم عنواوينهم اذا لزم الامر تليفوناتهم كمان .. ناس كتييييييييير اتحمست للفكرة .. وما كانش فيه نظام ولا طريقة للكتابه ولا حاجة كل يوم كنت بلاقي جديد .. كل يوم فيه واحد بيكتب . كل يوم فيه واحد باتعرف عليه .. لكن ذات يوم اخبر ما طلعتشي عليه شمس .. دخلت علي المدونة لقيتها محذوفة .. اه والله وما اعرفشي مين .. بما اني مندفع طبعا شكيت بنية سيئة .. ممكن يكون غلطة غير مقصوده من واحد لكن ادي اللي حصل .. لما عملتها تاني .. ناس كتير ما حبتشي تنضم تاني زي الاول .. ناس تانية ما تعرفشي الفكرة اصلا جات .. ابتدت تظهر المشاكل
نكتب ايه؟
نقول ايه؟
ما احنا بنقول اصلا؟
لسه هنقول تاني ؟
وانا ياما كتبت مقالات تقول للناس يا ناس اختلفوا داخل المدونة وهذا المطلوب .. قولوا ما تشاؤون طبعا المدونة ذهبت في طريق غير اللي كنت بحلم بيه .. لكن ادي اللي حصل
دلوقتي دعوة الي كل اعضاء الاتحاد ... انتم جميعا تم اختياركم بمحض ارادتكم .. من يريد ان ينفصل .. فسوف ابكي عليه بمرارة .. ومن يريد ان يستمر فهو فعلا ذو همة عظيمة واحيه علي المساعده .. لكم الخيار اذن
اختلفو
اكتبو ما تروه الصواب
كل من وجهة نظره
قديما وعلي اوراق صحيفة واحده كان يتعارك العقاد وطه حسين والمفكرين جميعهم .. ولم يطلب القراء ذات يوم ان ينفصل العقاد في جريده او طه حسين في جريده .. عندما تقترب مساحه الاختلاف .. يسهل علي الانسان مقارنه وجهات النظر والاختيار بين المطروح
اريد ان اري منك ما يشجع
اريد ان اري ناس تفكر
اريد ان اري ناس تبدع .. اختلفو واتفقوا
لكن دعونا ان نحول ما نحلم به الي واقع .. اخترت الاسم لا وطن ولا دين لاني احلم ان تكون هذه المدونه عالمية .. غير مصنفة بوطن معين .. او انها تدافع عن دين معين نسبة لعقيده اعضائها بالعكس كنت اريد الاختلاف .. الاختلاف ثم الاختلاف

7 Comments:

Blogger لا أحد said...

اوافقك تماما وهوه دا الصح و اسمح لي عزيزي أن استمر معك ولو حتي كلب يعوي علي قافلة تسير :(
الاختلاف وحرية الاسلوب انا معك

3:27 PM  
Blogger Fatma Emam said...

ادم المصري
الفكرة اللي انت بتدافع عنها بقت بالنسبة لي هاجس ، ازاي تحنا فعلا مش عارفين نكون مختلفين و لا عارفين نحترم اختلافنا عن بعض ، ازاي لسة شايفين الخلاف فرقة مش ثراء و تنوع ، انا باوافقك تماما في فكرتك ، احنا مختلفين و مش طبيعي ابدا اننا نكون مجرد نسخ من بعض

3:07 AM  
Blogger Mamdouh Dorrah said...

برافو عليك يا ادم
الكلام اللي بتقول ده مظبوط
احنا نختلف اه... بس نغلط في بعض و نتعالي علي بعض فده مش مقبول

fatma
المشكلة كلها اننا مش بنعرف نختلف... ثقافة الاختلاف عندنا لسه بدائية معتمدة علي التحقير ةو الاهانة و التعالي
ربنا يشفينا كلنا

لآ احد

خلينا نبدأ عهد جديد من الاختلاف المقبول

شهرزاد

مش عارف ان كنتي ها تقري الكلام ده و الا لأ؟
بس كل اللي عايز اقولهوك.. خليكي معانا.. وجودك اضافة في اتجاه معين و في فراغ لازم تمليه

5:01 AM  
Blogger لا أحد said...

كورتكس
اوافقك تماما علي العهد الجديد
و الاختلاف المقبول
وعذرا علي سوء التفاهم

4:27 AM  
Blogger mahdy83 said...

مممممممممممممممممممممممممممممممممممممممم اوك اوك

2:07 PM  
Blogger سندباد مصري said...

ادم المصري

عزيزي ادم

واسمح لي ان اقول

صغيري ادم

اعطي للشباب حربا جيده

اتتذكر هذه الكلمه

اتتذكر من قالها

اقول لك

ما يعيب ذلك الأتحاد

الأفكار

مشكله الجميع هذه الأيام انه يحمل ارائه جاهزه

معده مسبقا

كلنا يحمل وجه نظره مسبقا

فلا نحتمل النقد

ولا نتوقعه

كلنا يعيش في عالمه الخاص

لم نتخلص بعد من الفرديه التي تحيط بنا وتضعفنا جميعا

اقول لك الحق والحق أقول

احب ان تتحدث انت عن اي موضوع

افتح انت الموضوع الذي تظن انه مثير للجدل

مثل هذا الموضوع الذي كتبت انت فيه الأن فقط مع تعميم بسيط للشارع

اين ارائنا الصلبه

لماذا لا نعرضها ونحاول تبين مقدار القصور فيها

اقول فكره

انت من يمتلك الوقت والأكثر انتشارا بيننا

لنقوم بنقد ايجابي للمدونات
اختر مدونه

واجعلها موضوع البحث والدراسه

وكيف تسهم تلك المدونه في اي شيء

وانا معك سوف اضع رأيي خلف رأيك ونتباحث فيما بيننا

احذر من الخطأ

احذر ان تجد مجموعه من الصامتين وتخطب فيهم عن اهميه حديثهم

فيتحدثون هم عن مقدار ضعف خطابتك

والسلام

1:23 AM  
Blogger Unknown said...

Hello,
I read about your dream of makign something like a database of the blogs contributers. Well I guess you can make something like a union of the blogs which want to join this database, in which one admin of every blog has the database of the contributers of his/her underlings, and when things come in a bigger scale we can discuss how will we deal with things.

You can mail me at ircpresident@gmail.com

Thank you.

3:35 PM  

Post a Comment

<< Home